2012.08.30.
15:31

Írta: NapiTér

A világ legszebb könyvesboltja egy templomban borzolja a kedélyeket

... mármint a Guardian szerint. A lap az alábbi, maastrichti templom-könyvesboltot és egyben kávézót választotta a világ (valószínűleg) legszebb könyvesboltjának, ahol az oltár kávézóvá, a szentképek helye pedig könyvespolcokká alakultak. A Selexyz holland könyvforgalmazó által felkért designer, Merkx Girod hű maradt a templom belső elrendezéséhez, az első képen látható asztal pedig szerintem egyenesen zseniális. Az persze más kérdés, hogy mélyen vallásos érzelműek körében nem gondolom, hogy osztatlan sikert aratott ez a boltocska Hollandiában. 

templom_6.jpg

templom_kezd.jpg

templom_0.jpg

templom_5.jpg

templom_3.jpg

templom_4.jpg

templom_1.jpg

templom_2.jpg

51 komment · 3 trackback

Címkék: design bolt templom Hollandia

A bejegyzés trackback címe:

https://enterem.blog.hu/api/trackback/id/tr794742001

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Szórakoztató Valláskritika megosztotta 2012.08.31. 09:46:19

ezt a blogbejegyzést. Tehát a közösségi oldal több tízezres havi aktív olvasójához is eljut. Aki többet is tudni akar tudni az olvassa el ezt a rövid összefoglalót, vagy kattintson rá az oldalra: facebook.com/szorakoztato.vallaskritika        ...

Trackback: Szórakoztató Valláskritika megosztotta 2012.08.31. 09:46:15

ezt a blogbejegyzést. Tehát a közösségi oldal több tízezres havi aktív olvasójához is eljut. Aki többet is tudni akar tudni az olvassa el ezt a rövid összefoglalót, vagy kattintson rá az oldalra: facebook.com/szorakoztato.vallaskritika        ...

Trackback: Könyvtár a fülkében 2012.08.30. 23:46:15

New Yorkban rengeteg utcai telefonfülke van. Sajnos a vandálkodások és a karbantartás hiánya – és a mobiltelefonok terjedése – miatt, napjaik meg vannak számlálva. Egy helyi épitész, John Locke új reményt adott azoknak, akik a jövőben is előszeretettel...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kacsa. 2012.08.30. 23:54:33

Az ötlet egy kicsit a Mezquita mecsetre emlékeztet, aminek a közepébe beleépítettek egy katedrálist... döntse el mindenki, hogy jól tették-e.

vénkujon 2012.08.31. 00:09:44

zseniális bazmeg. hogyan is merülhetne fel, hogy ez kártékony lenne??!
mondjuk összezavarhatja a sok mélyvallásost a sok tudományos kötet, meg a dinoszauruszos album-ez utóbbi főleg.

Chigavera · http://pezsma.blog.hu/ 2012.08.31. 00:23:20

Szép. Ha az egykori vásárcsarnok (bazilika) lehetett a keresztény nagytemplomok mintája és előképe, akkor ez talán visszafelé sem ördögtől való.

billy reed 2012.08.31. 00:28:28

Ízléses, ötletes.

Egyrészt a felháborodás helyett meg kellene tölteni a templomot hívekkel, de ez láthatóan nem sikerült.
Másrészt a mélyen nem-vallásos embereket is rengeteg dolog háborítja fel a különféle egyházakkal kapcsolatban.

csücsköm 2012.08.31. 00:32:17

Hollandiában annyi mélyvallásos van, hogy bőven elég nekik az a pár templom, ami még akként funkcionál. A többi kiállítóterem, könyvtár, színház, stb. De mindenképp kulturális funkciót lát el.

zilma 2012.08.31. 00:35:24

zseni az építész (a designert itt fordítani kellett volna), Hollandiában sok templomból alakítottak ki luxuslakást, kvázi loftot, így is maradt elég

merre 2012.08.31. 01:26:51

A hollandok elfajzottak, bár már az is szép tőlük, hogy nem kupit nyitottak a templomban.

lehuto 2012.08.31. 02:09:49

Tököm tudja. Nem járnak itt már az emberek templomba se, könyvesboltba se. Gondolom, egy tesco biztos tömve lenne itt is. De azokat meg JC kikergetné egy bottal a picsába... :)

2012.08.31. 06:23:48

szerintem valami a38 jellegű koncert terem még jobb lett volna belőle. de ez sem rossz.

cseresznyemaghasadás 2012.08.31. 06:55:29

Zseniális, szebb, mint sok könyvtár. És legalább valami haszna is lett a helynek.

látogató_ 2012.08.31. 07:18:40

A hit templomából a tudás templomává lenni szvsz nem olyan rossz váltás

látogató_ 2012.08.31. 07:19:36

Ja, és tényleg gyönyörű.

jankenudli (törölt) 2012.08.31. 07:53:49

Ha az egyház nem tart rá igényt, akkor ez egy ingatlan. Ha bántja, vegye meg és imádkozzon magában.

magyar bucó 2012.08.31. 08:04:58

A funkcióváltással nincs bajom, jobb egy működő könyvesbolt, mint egy üresen álló templom.
A "zseniális" asztal viszont gúnyt űz mások vallásából, nem kellene.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.08.31. 08:19:44

nem tudom, honnan az elszort frocsoges a felhaborodas ellen, felhaborodasnak nyomat sem latom, de egyeseknek nyilvan mindenrol az jut eszebe :) katkokent mondom, remek az otlet es orulok, hogy ez az epulet ily modon nem lesz az enyeszete, hanem elo talalkozohelykent mukodik tovabb. A kulturalis orokseg szempontjabol vizsgalva nem feltetlen fontos, hogy felszentelt templomkent uzemeljen. Lubeckben is jartam leszentelt, kulturhazza atalakitott templomban es Angliaban nagyon franko lakohazakat csinalnak regi templomokbol, kapolnakbol (mondjuk engem nyomasztana), ezen senki nem vonja mar fel a szemoldoket. @magyar bucó: -val ellentetben a feszuletes asztal is tetszik, szerintem epphogy a vallas elott tiszteleg.

trekk 2012.08.31. 08:22:19

Ez egy nagyon jo kis konyvesbolt, mindig tele vasarlokkal.Az elso kepet nem is eszleltem helyben, mert az a kavezo kozepen van. Maastricht egy erdekes varos, igen jo egyetemmel, harom orszag talalkozasanal. Egy masik templomban ott gyerekmegorzo es jatszohaz van. Ebben a templomban jo tiz evvel ezelott, amikor meg nem volt konyvesbolt, egy kigyo kiallitast lattam. Menjetek el, nezzetek meg, hogy lehet elheto, korszeru varost csinalni.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.08.31. 08:24:41

Leninék meg istállókat csináltak templomokban meg "ateista múzeumokat". Lenin mai holland elvtársai pedig könyvesboltot.

Hell0 · http://csaladinapkozibudapest.hu/ 2012.08.31. 08:44:07

ez nagyon tetszik, végre egy ötlet amelyik hasznosan kiszolgál egy ekkora teret

magyar bucó 2012.08.31. 08:51:07

@Gondolkodni Próbáló Birca:

Tudod, a körülmények határozzák meg egy tett megítélését.
Szovjetunióban működő, hívek által látogatott templomokat zártak be, itt meg a hívek által elhagyott, üresen álló épületet hasznosítanak. Az alternatíva az lenne, hogy tesznek rá egy lakatot és megvárják, amíg magától összedől.

freetibi 2012.08.31. 08:51:26

Szerintem szánalmas.
Szééééép? Persze. És mennyire buta! És őszinte! :o)
Eccerű emberek ennyit tudnak. Viszont az ő dolguk. Tényleg csúszhattak volna lejjebb is. Többet kár elvárni tőlük.

is 2012.08.31. 09:01:04

@Gondolkodni Próbáló Birca: Magyarország pedig inkjább üresen hagyja a templomokat, meg havonta egyszer tartat benne egy misét egy körpappal 3 hívőnek, milliárdokból. A nem hívők milliárdjaiból. Aztán csodálkozol, hogy a hollandoknak jut pénzük mindenre, nekünk meg fontos dolgokra sem. Hát kell az a sokszáz üresen kongó templom, ugye.

xtlight 2012.08.31. 09:04:49

Fantasztikus. Végre sikerült az építészeti zsenialitáshoz méltó, értelmes hasznosítási megoldást kitalálni. Várom a hálózati terjeszkedést.

egri Fehér 2012.08.31. 09:12:13

nos, én jártam is már ezen a helyen, és katolikusként sem háborított fel (ellenben "is" fröcsögése igen, de ennek semmi köze a Maastricht-i könyvesbolthoz). mondjuk a kereszt alakú asztal pont az oltár helyén nekem kicsit blaszfémikusan hat

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.08.31. 09:15:27

Nem tudom, nekem pl. fura volt látni tavaly Amszterdam legrégebbi templomában az Oude Kerk-ben a Sajtófotó kiállítást. A Szabadság-hídról leugró férfival, a háziabortuszt végzett vérző nővel, stb.
Furább volt, mint egy könyvesbolt egy templomban...

SumDrax 2012.08.31. 09:17:33

ha templomnak nem tudták használni, tényleg használják másra...de azt a jó akusztikát veszni hagyni, inkább csináltak volna belőle egy hangversenytermet...

kalhana 2012.08.31. 09:20:47

Ez a demokratikus ízlésvilág. A régi Szovjetunióban láttam ehhez hasonlót, Vilniusban egy régi katolikus templomban rendezték be az Ateizmus Múzeumát. A közönséges ember nem tudja kihagyni, hogy amit lehetősége van megtenni, azt meg is teszi.

csizsikpizsik _jobbulást Tito, Pique takarodj! 2012.08.31. 09:37:11

Szerintem isteni, én imádtam. Döbbenetesen okosnak találom hogy a templomokat hasznosítják Hollandiában, sok ország vízfejű egyházai példát vehetnének róluk.

altimus 2012.08.31. 09:39:21

abszolut nem borzolja es senki kedelyet, tokeletesen helyenvalo hasznositas ez. hollandiaban sokan nem jarnak templomba, a templomok elvesztik eredeti funkciojukat. az emberek teljesen termeszetesnek veszik ezt. nyilvan egyhazi penz nincs a fenntartasra, meg minek is egy ures epuletet fenntartani? a notre dame turistalatvanyossag, a westminster abbey is es meg sokszaz kiemelt templom szerte europaban. a tobbi templom viszont normalisan beillesztheto a helyi kozossegek eletebe, szuksegletebe.

Németh András 2012.08.31. 09:41:03

Valószínűleg megfelelő egyeztetések zajlottak az épület világi célokra történő átadása előtt (egy normális közösség így működik: Hollandia), az hogy ezen bárki is felháborodik az csak a bloggazda képzelgése, viszont több hozzászóló nem tud szövegérteni így már arra reagál hogy a vallásosok fel vannak háborodva és elkezdik a képzelgések mentén a vélt ellenséget fikázni (ez meg a magyar közösségre jellemző).

És ezen fenti okok is közrejátszanak abban hogy nem Magyarország a sikeresebb ország...

altimus 2012.08.31. 09:43:43

@kalhana: ne keverjuk ide az egykori szoc orszagokban zajlo idealista harcot es konfrontaciot. az, hogy pl. a kazanyi szekesegyhaz ateista muzeum volt valoban nyilt konfrontacio, pofancsapasa az egyhaznak.

ezzel szemben nyugat europaban ma alaposan atalakuloban van az emberek ertekrendje. a kereszteny egyhazak istenkepe kiment, vagy "megy kifele" a divatbol. aki akar valami istenben, mindenhatoban ... hinni az inkabb egy absztrakt valamit kepzel el egyhazi konnotacio nelkul. a napi kereszteny vallasgyakorlas ma europaban nem erint tobbet mint 5% embert. meg ha ez megleponek is hangzik.

szoval valtozik a vilag, europaban a kereszteny egyhaz teret veszt, ez szemmel lathato folyamat.

2012.08.31. 09:54:32

(nem túl buzgó) katolikusként is tetszik ez a megoldás, nagyon szép. Lehet, hogy zömében nem vallásosak a hollandok, de akik ezt az üzletet kialakították, a hely iránti tisztelettel és kulturáltan tették mindezt.

A harcos ateista hsz-ek meg viccesek, és a megfogalmazásuk színvonalából kikövetkeztethető, hogy olyanoktól származnak, akik egyik funkciójában sem célközönségei az épületnek.

Link Elek 2012.08.31. 10:00:49

az irek kocsmava alakitottak egy templomot:
www.google.com/search?q=church+pub&hl=en&safe=active&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=8W5AUKv4ONDntQaW1oHYDQ&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1280&bih=713

mindketto sokkal jobb felhasznalasa ezeknek a nagy epuleteknek, mint imadkozasra pazarolni oket.

d.j 2012.08.31. 10:03:37

Hadd legyek profán. Végre normális dologra van használva a templom. Nem csak egy könyvet lehet olvasni benne. Közben ha valaki elálmosodik ihat egy kávét, amelynek kedvező élettani hatásait a minap is bebizonyították, valamint ha nagyon unatkozik a vendégsereg, akkor ki is lehet menni és nem néz rá a csapos szúrós szemekkel, mert megzavarta az ájtatosságot. Ja és wc is van, amit nem csak a tulaj használhat.

Hencida6710 2012.08.31. 10:21:36

Lelki szemeim előtt látom már a "legnagyobb magyar könyváruház-lánc" egyik boltját, mely egy templomból lesz kialakítva...kávézóval, borozóval, kerekasztallal.... stb.... :)))) A feszület-asztal szvsz szerintem is gáz... ha pedig az épületnek egy teljesen más funkciót adunk, mint amire tervezték, akkor a feszületnek semmi helye benne! (Ha csak nem katolikus könyvesboltról van szó!)

sportswear 2012.08.31. 10:39:07

Én voltam itt, és a maastrichti idegenvezető elmesélte, hogy mivel a város a protestáns világ határán fekszik, ezért a katolikusok nagyon sok templomot építettek a múltban, kb. 70 darabot. Ezt a mennyiségű templomot nem tudja fenntartani a város katolikus közössége. Ezért kértek engedélyt a liége-i püspöktől a templom átalakítására, amit végül megkaptak, így lett könyvesbolt.

phaidros 2012.08.31. 10:55:01

Nem olyan bonyolult a helyzet. A templom nem attól templom, hogy templom formája van, hanem hogy felszentelik. Ha megszüntetik a funkcióját, annak is megvan a maga rítusa.

A fenti épületről már valószínűleg "lekerült a szentség", nem tudom mi erre a megfelelő kifejezés. Példa erre nálunk a Kiscelli kastély kápolnája.

krausz2 2012.08.31. 10:56:43

Azt már hallottam, hogy az egyház/katolikus/ felszentel egy templomot miután felépült. Vajon itt mi történt? Le szentelték?
Mert ha másra használják csak beleegyezett valaki-tőlük- hivatalosan. Nálunk is van ilyen- pl. zsinagóga-belül közszolgálati funkciója van.Igaz ezt még kommunizmusban "csinálták" és attól tartok hogy nem kérdezték meg a tulajdonost.

magyar bucó 2012.08.31. 10:59:08

@krausz2: Például a budapesti TIT székház zsinagógának épült.

Németh András 2012.08.31. 11:03:14

@krausz2: @magyar bucó: zsinagógáknál szerintem százszámra van hasonló magyar példa, de azért annak az oka egy kissé más történet...
Azt pedig itt is írják hogy ebben az esetben tulajdonosi áldással került át az épület.

krausz2 2012.08.31. 11:08:04

Kecskeméti zsinagóga:Tudomány háza

A II. világháború idején a növekvő antiszemitizmus Kecskemétet is elérte, a város zsidó vallású lakói egyre több atrocitásnak voltak kitéve, a városban létrehozták a gettót, a zsinagóga épülete pedig az SS-tisztek istállója lett. Kecskemét háború előtti 1431 zsidó polgára közül 1222 mártírhalált halt a deportálások és kegyetlenkedések során.[3][4]

A funkcióját vesztett épületet a város 1966-ban megvásárolta, majd Kerényi József és Udvardi Lajos tervei szerint 1974-ben átalakította, kialakítva ezzel mai formáját.[2]

Forrás: Wikipedia

2012.08.31. 11:16:05

@krausz2: Krisztus a templomban az Oltáriszentségben van jelen - feltételezem, hogy az O. eltávolításával az épület elvaszíti szakrális funkcióját. De ez csak tipp.

Girhes Joe 2012.08.31. 11:19:31

@krausz2:

Igen, egész pontosan van ilyen rítus, hogy "leszentelés", azt hiszem talán laicizációnak hívják. A róm.kat. egyház ugyanis sokkal praktikusabb gondolkodású annál, mint sokan gondolnák, mindig is számoltak azzal, hogy a templomépület nem feltétlenül tartja meg örökké a funkcióját. Régen is szenteltek le templomokat, a vallásos világban is, mert mondjuk építettek helyette egy nagyobbat, vagy le kellett bontani mert kellett a hely másnak, satöbbi. Erre én katolikusként azt mondom, hogy rendben van, bár persze szomorkodhatok magamban, hogy már nem tudják eredeti funkciójára használni, de amíg nem nyíltan provokatív az új funkció (mondjuk ateizmus múzeuma, vagy diszkó, vagy bordély), addig ezt el tudom fogadni. Sőt, a kulturális cél egyenesen üdvözlendő.

Hogy mondjak példákat, ahol meg másképp működik:

- Az ortodoxok nem fogadják el a "leszentelést", náluk egy templom örökké templom kell, hogy maradjon. Amellett, hogy nem életszerű a hozzáállásuk, ez is volt az egyik oka annak, hogy a szovjet barbarizmus ilyen mélyreható konfrontációt jelentett (amellett persze, hogy azok élő vallásos közösségek templomai ellen irányultak).

- A zsidók számára csak a jeruzsálemi Templom-hegy számít örök templomnak, na ott viszont most mecset van, kábé azt érzik ezzel kapcsolatban, mint az ortodoxok, amikor lóistálló lett a székesegyházból. Viszont a zsinagóga az csak imaház, nem más, mint egy díszes közösségi terem, így ott nincsenek vallásos aggályok a funkcióváltás körül.

- Protestánsok dettó, egyik protestáns irányzat se tekinti többnek a templomot közösségi háznál, így náluk is csak a forma tér el mondjuk egy előadóteremtől. Ők is simán eladják a templomot, ha nincsenek már hívők.

krausz2 2012.08.31. 11:23:52

Én nem tudom, hogy más, hogy van vele én ezt a szakrális funkciót akkor is érzem ha kívülről ránézek egy épületre és mindig megdöbbenek ha mást találok belül.Miután még nem jártam Kecskeméten és a cím a zsinagóga volt hát ott is ezt éreztem.De értem a hivatalos - teljesen elfogadható- álláspontot.

2012.08.31. 11:30:00

@krausz2: "én ezt a szakrális funkciót akkor is érzem ha kívülről ránézek egy épületre"

ez már az építész dicsérete. :)

Girhes Joe 2012.08.31. 11:36:44

@krausz2:

Igen, érzelmi oldalon pontosan így vannak vele a hívők, hogy oké, világi és egyházi jogilag is rendben van az átadás, de valahol mégis fáj az ember szíve. Kicsit olyan, mint amikor az ember elmegy Pozsonyba, és nem lát már szinte semmi magyart ott, miközben tudja, hogy 100 éve még magyar-német vegyes lakosságú város volt, még régebben meg a magyar királyok koronázóvárosa...

De ha az az alternaítva, hogy lebontják, összeomlik, vagy csövestanya lesz, akkor igenis szolgálja inkább az egyetemes kultúrát, az a lehető legpozitívabb "újrahasznosítási" lehetőség.

altimus 2012.08.31. 11:57:33

@Gergő77: ipolytarnocon meg egy kurva dinoszauruszt nem latni, pedig egy idoben ott jottek-mentek. valtozik a vilag, keseregni ezen nincs mit. a keresztenyseg elvesztesen meg plane nincs mit. ritka bigott dolog az.

kalhana 2012.08.31. 13:06:29

@altimus: A kettő között lényegi különbség nincs. Tudom, hogy sok olyan keresztény van, akik már maguk sem értik mi a kereszténység, meg miféle "értékrendjük" van, meg a divat. Térvesztés is van meg térnyerés is. De ettől még tény, hogy mind az egykori szovjetdemokrácia, mind a nyugati liberális demokrácia hasonló ízlésbeli degenerációval jár. A modernizmus is az Ész Templomának felállításával kezdődött. És tudjuk, mivel folytatódott. Persze az ízléstelen embereknek erre megvan a standard válaszuk: minden ízlés egyenlő...

tcsan34 (törölt) 2012.08.31. 13:29:04

@kalhana: Az ízlésen vitatkozni meg ősi dinoszaurusz szokás.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.08.31. 13:46:32

Bár nem vagyok vallásos, nekem azért fura lenne mondjuk egy provokatív fotókiállítás a Jáki templomban.
Bár lehet, nagyon menő.
süti beállítások módosítása